top of page
Пошук
Фото автораАндрій Губинський

7 Інструментів ефективного мозкового штурму.

Оновлено: 25 жовт. 2020 р.

Ми живемо в світі стереотипів і шаблонів. Озирніться навколо. Реклама яка задає стандарти краси, догми, а-ля машина бізнес класу повинна бути чорною, норми поведінки в суспільстві, критерії оцінки успішності людини, система освіти і багато інших, формують наше сприйняття світу, визначаючи рамки і межі дозволеного.


Тож не дивно, що % дітей, у яких рівень креативності оцінюється на позначці "Геній", знижується з 98%, у віці 5 років, до 2% у віці 15-ти, згідно з тестом George Land's Creativity Test.


Що тоді можна сказати про дорослих людей?


Як ми думаємо?


У людини виділяють 2 типа мислення: Конвергентне і Дивергентне.


Конвергентне мислення: ми оцінюємо, критикуємо, перетворюємо і з'єднуємо ідеї. Ці процеси відбуваються усвідомлено, спираючись на нашу систему цінностей і знань.


Дивергентне мислення: це зона нашої фантазії, натхнення, ідей, які приходять, як-би нізвідки,"А-ха"! моменти. Як правило прояв відбувається несвідомо.


Чому люди відчувають труднощі з генерацією нових ідей?


Хоча в кожному з нас присутні обидва типи мислення, в повсякденному житті, у більшості, превалює саме конвергентне мислення. Його ще називають "раціональним". Крім системи координат (стереотипів) які закладаються в нас зовнішніми джерелами інформації, "раціональна" поведінка людини підкріплюється соціумом у вигляді "суспільного схвалення".


Згадайте приклади з свого життя? Чи чули ви щось схоже на...

Він все прорахував - він молодець, розважливий, системний, надійна людина!

або

Живе "ідеями" - вітер в голові, не вміє економити, що сказати -"творча людина" ...

Для суспільства раціональна поведінка вигідна, так як дозволяє краще контролювати і прогнозувати поведінку людини.


Людині з домінуванням конвергентного мислення складніше вийти за рамки системи координат, на яку він спирається при прийнятті своїх рішень.


Креативність в бізнесі?


Природа конкуренції передбачає необхідність постійної боротьби за свого покупця. Щоб виграти в цьому змаганні, компанії повинні регулярно придумувати і реалізовувати інноваційні ідеї в продуктах, сервісах, стратегіях і бізнес моделях.


Для того, щоб диференціюватися, а не копіювати конкурентів, стає корисною наша вроджена креативність. Але, що робити якщо нові ідеї "не приходять в голову", саме через домінування конвергентного мислення, "коробочки" сприйняття галузі в якій ми довго працюємо?


На допомогу менеджменту приходять інструменти які стимулюють дивергентне мислення. Одним з найбільш відомих є "мозковий штурм", який часто застосовують для пошуку нових ідей.



7 інструментів підвищення ефективності мозкового штурму


Не кожен мозковий штурм ефективний!


Коли в кімнаті для обговорення збираються люди які розділяють однакові цінності, працюють в одній компанії, володіють однаковими професійними стереотипами (експертизою в ринку) є високий ризик зациклення на ідеях які і так вже усім відомі.


Для ефективного мозкового штурму і стимулювання дивергентного мислення, рекомендують використовувати спеціальні техніки, про які піде мова нижче.


1. Метод "Аналогій" простий і високоефективний інструмент. Суть методу це пошук ідей з інших ринків, технологій, видів бізнесу, які можуть бути адаптовані для використання в компанії. Для стимулювання процесу використовують "Карти аналогій" - набори карток, які містять приклади з різних сфер життя і бізнесу. Завдання команди методом перебору і обговорення прикладів сформулювати якомога більше ідей для своєї компанії.

Час: 45-60 хвилин.

Рівень складності: середній


Ви можете безкоштовно завантажити набір "Карти мозкового штурму", які ми використовуємо в роботі з командами і спробувати його в дії.


2. Метод "Від зворотного". Завдання методу, перевернути "з ніг на голову" уявлення о прийнятих стандартах, знайти "дикі", нестандартні ідеї.

Уявіть, вам потрібно зробити смартфон для сліпих людей. Як це можливо?


Час: 40 хвилин.

Рівень складності: вище середнього.


3. Метод "Найшвидший шлях до провалу". Завдання методу поставити вас на місце споживача і подумати про продукт з його точки зору.


Крок 1. Придумуємо ідеї які зроблять досвід використання вашого продукту або сервісу нестерпним для клієнта.


Крок 2. На кожну негативну ідею створюємо контр-ідеї які роблять продукт класним в очах клієнта.


Час: 45 хвилин.

Рівень складності: середній.


Хороший мозковий штурм, повинен забезпечити 80 -120 ідей на столі.

Як з них вибрати кращі?

Відбір ідей.

Відбір ідей, іноді складніше, ніж сам процес їх створення.


Виділяють наступні типові помилки цього етапу:

  • У шорт-лист потрапляють ідеї, які подобаються лідеру групи. Цією людиною може бути як формальний керівник так і неформальний лідер колективу. В обох випадках ми переходимо до суб'єктивного вибору, а не командній роботі.

  • У шорт-лист потрапляють ідеї, які ми знаємо як реалізувати. Вони здаються нам "безпечними" та раціональними (конвергентне мислення). Зворотний бік - такі ідеї як правило не нові для вашого ринку і ви будете повторювати те, що і так вже робите.

  • Вибір першої ідеї, на якій всі дійшли згоди. Група знайшла ідею яка всім сподобалася - "Ось воно!", Наступні ідеї не розглядаються або аналізуються поверхово. Потрібно пам'ятати, що перше рішення - не означає краще.

  • Відсутність єдиних критеріїв вибору. Кожен учасник команди оцінює ідеї через свою призму, немає загальної бази, що призводить до конфліктів і нерозуміння.


Як підвищити ефективність відбору ідей і знизити ризик появи типових помилок.


1. Мультиголосування. Кожен учасник індивідуально відбирає 3-5 ідей які він бачить перспективними і маркує їх за допомогою стікерів. ТОР 5 ідей, які наберуть більше голосів групи використовуються для подальшої роботи.


2. Now-How-Wow метод. Простий інструмент який дозволяє систематизувати ідеї за трьома групами:

  • Now - ідеї, які ми можемо реалізувати в найближчі 6-12 місяців і знаємо як. Часто це не революційні ідеї, але дозволяють зробити інкрементальні поліпшення в процесах або продуктах.

  • WoW - ідеї, які надихають, але на їх реалізацію потрібно час, ресурси, ринкові умови. Як правило, такі ідеї виводяться в інвестиційні проекти і розглядаються в перспективі 12-36 місяців.

  • How - ідея виглядає багатообіцяючою, але ми не знаємо як технічно її реалізувати. Потрібен час, знання, доступ до технологій, щоб їх реалізувати. Можуть виділятися як довгострокові R & D проекти або запускатися в форматі стартапів (корпоративних акселераторів).

3. Критеріальні матриці. Для відбору ідей створюються матриці показників які синхронізовані зі стратегічними цілями компанії / власників. Кожному показнику присвоюється ваговий коефіцієнт. Відібрані ідеї ранжуються за набраними балами.


4. Латеральне мислення. (Метод шести капелюхів Де Боно). Дозволяє різнобічно оцінити ідею. Для обговорення група використовує модель ролей.

  • Синій капелюх (1 людина) - відповідає за процес дискусії, щоб він проходив в рамках методу.

  • Білий капелюх. На цьому етапі група вивчає факти і цифри. Завдання зібрати якомога більше достовірної інформації, яка може служити для раціональної оцінки.

  • Червоний капелюх. Ми висловлюємо своє емоційне ставлення до ідей. Якщо ідея нам внутрішньо не подобаються, то ми не повинні замовчувати від цього, тому що в подальшому це буде породжувати внутрішні конфлікти і знижувати залученість.

  • Чорний капелюх. Критичне мислення. Завдання групи знайти недоліки в ідеях.

  • Жовтий капелюх. Ця фаза відповідає за пошук рішень, переваг які компенсують недоліки.

  • Зелений капелюх. На цій фазі група повинна зібрати воєдино свої думки і створити модифікацію ідеї на основі даних, відносини, ризиків і можливостей які були обговорені.

Це далеко не всі методи, які можуть використовуватися для досягнення результатів в мозкових штурмах. І звичайно, у вас можуть бути свої напрацювання.


Важливо пам'ятати, що головне правило успішного мозкового штурму - не критикуй ідею! Адже кожна, навіть "дика" ідея, може стати основою для створення проривного рішення!

Якщо ви відчуваєте, що вам потрібна зовнішня допомога, для проведення якісної сесії мозкового штурму, звертайтеся в Craft Innovations. Наші експерти допоможуть розкрити креативність вашої команди і знайти ідеї, які допоможуть зробити крок вперед!


hello@craftinnovations.com.ua

1 528 переглядів0 коментарів

Comments


bottom of page